Blogg
Print on Demand – Ultimata sättet för att utöka din försäljning
Print on Demand är en benämning som för bara några år sedan inte var allmän kunskap och information. Numera känner de flesta om det. Vilket inte är konstigt, många profiler och influensers använder sig av en sådan tjänst. Det är ett fantastiskt sätt att kunna fokusera på sälja kläder istället för att behöva fokusera på att ha alla produkter i lager och skicka till slutkund.
Genvägar
- Men vad är Print on Demand?
- Hur du kan utveckla ditt varumärke
- Låg budget och låg risk
- Kläder och kollektioner
- Fördelar och nackdelar med Print on Demand
- Summering
Men vad är Print on Demand?
Tänk dig att du har en idé och ett koncept på vad du vill trycka, men att du inte har verktygen för att få dina motiv på print eller plats för dina kläder. Leverantören sköter bryggan mellan dina motiv och produkter ut till slutkunden.

De sköter alltså trycket och utskicket till kunden. Ett exempel från vår tjänst är att vi kopplar din webbshop till oss, som inte förändrar utseendet för din del bara att det blir en automation mellan dina ordrar och vi får notis att vi behöver trycka.

Hur du kan utveckla ditt varumärke
Av det du har läst kanske du börjat få upp en idé på vilken påverkan en sådan här tjänst kan ha på din verksamhet. Det finns en anledning till att många streamers, influensers och andra profiler använder det – det är enkelt och du behöver bara fokusera på en sak- sälja. Enligt en artikel från Shopify pekade statistiken att ”Print on Demand” har ökat med 12% år 2020 på fyra år.

En fördel till är att du inte behöver ha produkter hemma, utan leverantören sköter lager- och lagersaldo åt dig. Ditt fokus blir inte längre att köpa in produkter, lagra dom hemma, packa dom och skicka ut. Det enda fokus du har är att marknadsföra dina produkter via din webbshop.

Låg budget och låg risk
För många är fördelen att startavgiften är betydligt lägre. Risken likaså. Eftersom du endast behöver ha tillgång till en webbshop är det oftast den kostnaden du behöver stå för. Givetvis kan det finnas kostnader för att kunna bedriva en webbshop. Men i det stora hela är det en låg kostnad. Det finns till och med sidor där du inte behöver ha en webbshop utan att du kan designa direkt via deras plattform.

Kläder och kollektioner
Även fast du använder en POD-tjänst betyder det inte att du får samma utlopp hos alla företag. De flesta har sina egna sätt för att sticka ut i marknaden. Det kan vara bra att veta innan du tar ett beslut att starta ett samarbete.

Det som skiljer åt mest är hur tjänsten är upplagd, alltså hur den fungerar. Vissa sidor har ett stort urval av plagg du kan välja mellan för ett lågt pris, medan vissa har ett högre pris med färre plagg att välja mellan. Skillnaden där tenderar att vara kvalité på produkten. Vi har en kollektion av plagg du kan välja mellan, med både premium-produkt som är ekologiskt certifierade och en vanlig produkt av för ett lägre pris.
Fördelar och nackdelar med Print on Demand
En av de större fördelarna består mycket av det vi gått igenom. Det är befriande att inte behöva tänka på att ha lager eller packa och skicka ut produkterna till kunderna. Det tar mycket tid, och tid är något de flesta värdesätter högt. Tiden du besparar kan du lägga på annat, som att växa din verksamhet eller designa nya motiv till dina kläder. Men självklart så finns det begränsningar i att använda det också.

Nu kommer vi in på nackdelarna med att använda Print on Demand. Vad skulle det vara tänker du? Mycket av det som nämnts är ju väldigt positivt, och det är svårt att hitta något negativt med det. Men nackdelarna är inte nödvändigtvis något dåligt, utan mer en begränsning. När du pratat med ett företag som du är intresserad av att starta ett samarbete med har ofta den en kollektion av kläder du kan välja på. Oftast finns det inte ett utbud som liknar H&M, utan mer noga utvalda plagg som du kan trycka på.

Sammanfattning
Som ett avslut på artikeln gör vi en sammanfattning om vad artikeln innehåller.
- Vi har pratat om vad Print on Demand innebär
- Hur du kan utveckla ditt varumärke med hjälp av det
- Låg budget och risk, och vad det innebär.
- Kläder och kollektioner, att det skiljer sig åt från företag till företag.
- Vad för och nackdelarna är.